Montering af bovpropel / bow thruster

Overvejer du at få monteret bovpropel i din båd? Her får du en trin-for-trin guide til montering af bovpropel, så du nemt selv kan begive dig ud i "kunsten at skære hul i din båd". Hos Svendborgsund Marine Service har vi mange års erfaring i montering af bovpropeller og der er efterhånden ikke den båd eller sejlskib vi ikke har monteret bovpropeller i. Har du spørgsmål til montering af bovpropel i netop din båd, så tøv ikke med at kontakte os for en faglig snak. Følg med i guiden herunder for mere info. 
Vi ved at der findes mange forskellige typer af bovpropeller, nogle er i meget ringe kvalitet, mens andre er i rigtig god kvalitet. Vi anvender altid de bedste modeller og er forhandler af bl.a. Vetus og MAXPower bovpropeller, som er kendte for der pålidelighed. 

Trin for-trin-guide til montering af bovpropel

1. Opmåling til hul

Når du skal til at måle ud til hvor selve hullet til bovpropellen skal være, er det vigtigt at finde ud af hvor der er plads inde i selve bådens stævn. Dette kan fx. være under en kistebænk eller under dørken. Her er det vigtigt at tager højde for bovpropellens motor(højde, bredde, ledningsføring osv.), da den jo helst ikke skal stikke op i en køje eller på anden måde være i vejen. 
Når du har fundet den perfekte plads til bovpropellen, er det nu tid til at måle hvor selve hullet skal bores. Dette gør vi ved at skære en lille skive af tunnelrøret(dette er navnet på røret til bovpropellen), så du nu har en lille skive du kan bruge til opmåling og placering af tunnelrøret. 
Denne skive placerer du i stevnens v-udforming(se billede) og måler totalhøjden for både motor, gearkasse og tunnelrør. Disse skal jo kunne være inde i din kistebænk(eller under dørken). Nu skal du sørge for tage et kig på din indkøbte bovpropels brugsanvisning, da der her står minimumsmål for højde fra vandlinje til tunnelrørets center og minimum og evt. max. for tunnelrørets bredde. 
Når du er indenfor bovpropellens tolerancer som anført i brugsanvisningen, kan du nu afsætte center af tunnelerør med en sprittusch.

Tjek for plads til motor og gearkasse til bovpropel i kistebænk
Hul skåret i dobbelbund nede i kistebænken. Klar til opmåling for bovpropel.

2. Optegning af hullets center

I dit kryds som du har afsat med din sprittusch, borer du nu et lille hul(brug et 3mm bor) til den ene side(lad os bare sige styrbord side). Når du har boret igennem skroget går du udenfor båden og stiller dig i styrbord side og finder det hul du lige har boret igennem bådens bund. 
Nu skal du sætte 2 målepunkter i skrogets bund/skroget v. 
Det 1. målepunkt sætter du i stævnen hvor du afsætter et kryds(brug målebånd). Herfra måler du afstanden til dit 3mm hul - lad os sige at det er 23 cm. Nu tager du dit målebånd og tegner en streg 23 cm fra dit første målepunkt, men på bagbord side. 
Nu afsætter du et nyt målepunkt, fx. 10-20 cm fra det første målepunkt - jeg kan bedst lide at måle nedunder båden, så vi afsætter punktet nærmest lodret under hvor dit 3mm hul ligger. 
Nu måler du fra dit 3mm hul og til dit 2. punkt - lad os sige at det er 10 cm. Herefter tager du dit målebånd og afsætter en streg 10 cm oppe ad bagbord side. Nu skulle der gerne være dannet et kryds på bagbord side, som er det diamentralt modsatte af din styrbord side og dermed har du dit center af dit tunnelrør.

3. Boring af hul til centrering

Nu tager du dit 3mm bor som du brugte tidligere. Du borer nu vandret ind i skroget på båden i det kryds du har sat på bagbord side. 
OBS! inden du går videre til trin 4, skal du finde ud af om du vil skære hullet med en bajonetsav eller en fræser ligesom vi anbefaler hos Svendborgsund Marine Service(brug af fræser giver et pænere resultat, men bajonetsaven kan anvendes). Hvis du anvender bajonetsav skal du nu afsætte den cirkel du skære efter - afsæt blot med tunnelrørets udvendige radius fra center. 

4. Skæring/fræsning af selve hullet

Det er nu blevet tid til det der er rigtig spændende - vi skal skære hul i vores båd. 
Jeg borer nu mine 3mm huller op til 13mm(det er størrelsen på mit fræserværktøj - et jeg selv har lavet, men det kan du evt. også selv købe hos en kollega her. Husk at du også skal have selve fræseren og fræserjernet til glasfiber). 
Nu tager du dit specialværktøj og sætter i de to 13mm huller - direkte igennem bådens skrog(se billede). 
Nu monterer du fræseren på stangen og indstiller fræseren til tunnelrørets udvendige mål. Nu fræser du bare løs fra en af siderne, men lad mindst to punkter stå, så din "centreringsstang" bliver stående/hængende. Nu fræser du fra den anden side - bare fræs hele vejen rundt. Når det er gjort fræser du de sidste punkt i modsatte side. Nu har du endelig hul hele vejen igennem skibets skrog. 
Nu sliber du bundmaling og gelcoat ned til rå glasfiber, både inde og ud, og slib ca. 15cm rundt om hullet. 

5. Montering af rør til bovpropel

Nu er du klar til at montere selv tunnelrøret. Dette gøres blot ved at indsætte røret i det hul du lige har fræset. Når du har indsat tunnelrøret, vil du nu se at enderne stritter ud på hver sin side. Disse skal skæres af så de passer med skrogets form. OBS! Hvis båden sejler over 15 knob skal tunnelrørets front minimum være 10-20 mm længere for end agter(tunnelrøret skal altså være længere foran end bagved så du laver en "bølgebryderfunktion")(se evt. billede). 
Nu støber du røret fast udvendig og indvendig med glasfiberpolyester/epoxyresin og glasfiber, så du får en pæn og størk overgang/overflade.

6. Montering af selve bovpropellen i røret

Nu skal du have fat i instruktionsbogen igen. Her er vejledning af hvordan du monterer base og gearkasse i tunnelrøret. Dette er ikke vanskeligt, men du skal tænke dig om inden du borer hullet.

7. Montering af elektronik

En bovpropel bruger relativt meget strøm, så hvis du har langt fra dine batterier, anbefaler vi at du installerer et eksternt batteri til netop bovpropellen. Hvis du gør dette, husk at trække to nye ladeledninger fra eksisterende batterier med skillerelæ imellem, så du ikke tapper dine andre batterier ved brug af bovproppel.
For at du kan betjene din nymontrede bovpropel skal du trække signelledning, fra bovpropellens motor til din styreplads(cockpit, men der findes også trådløse versioner). 

8. Montering af bovpropel pris?

Ovenstående montering er lavet på en Nimbus 2600. Prisen for denne montering blev 29.000 kr. inkl. moms. 
Som tommelfingerregel kan du regne med at prisen for montering af bovpropel ligger i prisspændet 20.000-50.000 kr. alt efter størrelse, kompleksitet og type af bovpropel.
Kontakt os for tilbud på netop din båd - det er gratis og uforpligende.

9. Brug for yderligere hjælp?

Har du brug for yderligere hjælp, eller ønsker du et tilbud fra os på monteringen af bovpropel. Så kontakt os enten på mail: Kontakt@svendborgsundmarineservice.dk 
Du kan også ringe til os på TLF: 21262045 / 24827702